Crama Villa Vinea a fost fondata in 2004, in Valea Tarnavelor, de catre Heiner Obberauch, proprietarul Salewa Group, care include branduri precum Oberalp, Salewa Sport, Pomoca, Wild Country etc. Cu o suprafata de 70 de hectare, pe care sunt cultivate 12 soiuri locale si internationale de struguri, printre care se numara Sauvignon Blanc, Riesling, Gewürztraminer, Pinot Noir, Merlot si Kerner, compania produce, in prezent, 20 de vinuri, grupate in 4 game: Classic, Premium, Selection si V2.
Cu o experienta de peste 20 de ani in vanzari si business development in FMCG, Mircea Matei este in prezent directorul general al companiei Castel Vinum – Villa Vinèa. Domnia sa a avut amabilitatea sa ne acorde un interviu in care ne-a oferit mai multe detalii despre industria vinului, dar si despre planurile companiei pe care o conduce.
Restocracy: Vorbiti-ne pe scurt, va rugam, despre activitatea Villa Vinèa – ce volum de vin produceti anual, care este impartirea pe alb / roze / rosu / spumant?
Mircea Matei: In ultimii 2 ani, productia noastra a fost undeva intre 200.000 – 250.000 de litri / an, cu un focus major pe vinurile albe, specifice zonei si, de altfel, reprezentative pentru crama noastra.
Astfel, impartirea este: 60% vinuri linistite, albe, in jur de 3%, dar cu o puternica tendinta ascendenta, vinuri spumante albe, rozeuri, pana la 5-7 procente, iar restul, de aproximativ 30%, rosii.
Anul acesta, vom vinifica mai mult roze si vom produce chiar un spumant roze, creat prin metoda traditionala – a doua fermentare, in sticla, timp de 3 ani. Se va numi Cuvée Celest Rosé si preconizam ca, undeva in 2022, spre final, va putea fi degustat.
Restocracy: Care sunt gamele Villa Vinèa dedicate segmentului de retail, respectiv HoReCa?
Mircea Matei: In prezent, vinurile noastre se comercializeaza sub brandul umbrela Villa Vinèa, cu mai multe segmente: pentru canalul de retail, avem gama Classic, iar pentru operatorii de HoReCa si wine shopuri avem Premium, Selection si V2, o gama de vinuri usoare, proaspete, aromate. In afara de acestea, avem spumantul cramei, Cuvée Celest, care se preteaza ambelor segmente.
In plus, tot pentru zona de HoReCa si gastronomie, exista si o categorie de vinuri entry-level, sub brandul Castel Vinum, cu variante imbuteliate in sticla sau bag-in-box.
Restocracy: Cum au evoluat in ultimii 2-3 ani vanzarile pe zona de HoReCa? Unde sunt prezente produsele dvs? Ce tendinte de consum observati?
Mircea Matei: Vanzarile noastre au crescut anual, cu procente cuprinse intre 20% si 30%, iar in 2019 estimam ca vom depasi 35%. Tendinta este una constanta, care se reflectă de câțiva ani pe toate canalele noastre de distributie – HoReCa, retail specializat, retail general si cele doua magazine proprii din judetul Mures -, dar in care s-a remarcat zona de HoReCa, unde dezvoltarea a fost una accelerata, osciland undeva intre 25-35% de la an la altul. Ne ajuta si faptul ca produsele noastre sunt prezenta in localuri premium si super-premium din Mures, Harghita, Sibiu, Cluj, Brasov, Bucuresti, Constanta, Suceava si, de cateva luni, din zona de vest a tarii: Timisoara, Arad, Bihor, Dolj.
Ca trenduri de consum, este notabil interesul tot mai ridicat pentru vinurile de calitate si curiozitatea consumatorului, care doreste sa cunoasca diferite crame, soiuri, metode de vinificație, sa afle cat mai multe despre terroir si despre ce are diferit fiecare producator. Pentru mine, e o bucurie, deoarece, intr-o lume din ce in ce mai globalizata, vinul ramane unul dintre produsele autentice, de patrimoniu, care spune o poveste despre oameni, locuri, clima etc.
Restocracy: Cum vedeti segmentul de wine baruri, din prisma activitatii dvs.? Reprezinta el un focus separat?
Mircea Matei: Segmentul de wine baruri este, desigur, un canal important, in crestere de cativa ani, pe care noi, deocamdata, il tratam – ca politici comerciale, ma refer – dupa aceleasi principii ca magazinele specializate de vinuri, deoarece nevoile sunt relativ similare. Cu toate acestea, avand in vedere ca suntem o crama medie – avem 70 de hectare de vita-de-vie si o echipa formata din 19 oameni -, pentru noi, fiecare client este un focus in sine, fiind tratat personalizat, astfel incat sa raspundem cat mai targetat nevoilor sale. Aceasta este, de fapt, si viziunea noastra de dezvoltare – indiferent cat vom creste in urmatorii ani si cum se va dezvolta echipa Villa Vinèa, vom ramane o afacere care pune clientul si consumatorul in centrul hotararilor sale. Mentalitatea de tipul “Clientul este pe primul loc” este si va ramane in ADN-ul nostru.
Restocracy: Sunteti crama din Romania care a primit cele mai multe premii in cadrul IWCB 2019. Exista o reteta a succesului Villa Vinèa?
Mircea Matei: Da, exista o reteta a succesului, dar ea este universala si are la baza aceleasi principii, care de mii de ani fac diferenta si intre oameni, si intre organizatii: viziune, dorinta de a reusi, pasiune, atitudine responsabila si deschisa, consecventa si rabdare, invatare continua si efort sustinut.
In cazul nostru, Heiner Oberrauch (proprietarul Villa Vinèa si al brandului Salewa), a investit in aceasta crama, in Transilvania, atras fiind de terroirul extraordinar – singurul din Romania clasificat de tip B in regulamentele UE -, si a avut, inca de la inceput, o directie clara: sa produca vinuri albe, de o calitate exceptionala, care sa devina numarul 1, in Romania si sa ne reprezinte cu mandrie peste hotare, in fata producatorilor din tari cu o mai vasta cultura oenologica.
Ulterior, toate actiunile au urmat aceasta viziune: de la modelarea dealului inainte de plantare, la numarul redus de plante pe hectar (intre 3.333 si 4.500, fata de media de 5.500 – 6.000), de la varietatea de soiuri (12 la numar), la decizia de a norma productia in fiecare an, mentinand-o intre 2-6 tone de struguri pe hectar, de la materialele pe care le folosim in procesul de vinificatie, pana la tehnologiile folosite, toate sunt facute pentru a produce vinuri de cea mai inalta calitate.
In plus, pentru ca vorbeam de oameni, sa dam cezarului ce e al cezarului si sa reamintim ca vinurile noastre sunt produse de o echipa de doi oenologi, colegul nostru Misi Denes, care este alaturi de Villa Vinèa din primul an, un localnic inimos si pasionat, crescut intr-o familie cu traditie in cultivare viei, practic continuatorul traditiilor de pe Valea Tarnavei Mici, si Celestino Lucin, italian, din zona Alto Adige, oenologul anului in Italia, in 2009, cu o experienta de mai bine de 35 de ani in vinificatie.
Acest tandem de vinificatori – care au devenit si foarte buni prieteni – reuseste sa transforme roadele date de natura generoasa in vinuri de calitate, care sunt apreciate atat de consumatori, cat si de juratii independenti ai celui mai prestigios concurs din Romania, IWCB, sau evaluatorii ghidului Gault&Millau Romania, care a premiat Diamant 2016 drept cel mai bun vin romanesc din soiuri albe, locale.
Restocracy: Cum arata, pana in acest moment, recolta Villa Vinèa, ati putea spune ca este un an bun?
Mircea Matei: Recolta este foarte buna, vremea calduroasa din ultimele doua luni ne-a ajutat sa avem acumulari bune de zahar, iar aciditatea caracteristica zonei noastre s-a pastrat la niveluri bune. Ca de obicei, noi am normat drastic productia si in 2019, ramanem consecventi principiului de productie mica si calitate ridicata.
Restocracy: Care sunt obiectivele Villa Vinèa pe urmatoarele 6-12 luni?
Mircea Matei: Dorim sa ne dezvoltam pe partea de vanzari si distributie, asa ca obiectivul meu este ca, in urmatorul an, sa consolidez echipa deja existenta si sa aduc membri noi, dornici si cu potential de evolutie.
La 15 ani de la fondare, avem o lista de planuri:
- Deschidem un nou magazin propriu, in localitatea Gornesti (intre Targu Mures si Reghin)
- Am inceput deja sa dezvoltam infrastructura pentru degustarile de la crama, unde avem foarte multe cereri, atat corporate, cat si din partea turistilor sau, chiar, a localnicilor.
- Extinderea retelei de distributie, la nivel national.
- Crestere exporturilor.
- Realizarea unor investitii in tehnologie.
Un obiectiv pe care nu il avem este cresterea productiei, iar acesta e un lucru pe care atat eu, cat si Heiner Oberrauch il accentuam cu fiecare ocazie. Eforturile si investitiile noastre sunt directionate in zonele de calitate, efiecientizarea distributiei, client service. Nu estimam ca vor exista modificari majore in volumele produse in urmatorii ani.