Ord. dupa

Marti, 19 iunie 2018, de la ora 19.30 a avut loc la VINO "Dinner with...

Localul Bistro Ateneu anunță Voiaj în Delta Dunării - o cină-even...

La data de 1 Noiembrie sarbatorim Ziua Salamului de Sibiu. In conditii...

10 MEDALII PENTRU VINURILE PURCARI: „BEST OF SHOW” ȘI „BEST PRO...

Stabilirea datei potrivite pentru unul dintre cele mai așteptate even...

Situat în centrul Bucureştiului, în zona istorică dintre Parcul Ca...

2 comentarii

Situat in Strada Barbu Vacarescu, nr. 164A in incinta hotelelui Caro, ...

Vineri, 1 noiembrie 2018, Asociatia Producatorilor de Salam de Sibiu (...

14th Lane, restaurant gigant cu autoservire in RegieRestaurantul 1...

1 comentarii

18 Lounge are chiar tot ce ii trebuie, mai putin mancare buna...Cr...

5 comentarii

Clopotul de sticla si vulcanasii cam pe dinafara, in context...18 ...

2 din 4 persoane de vârstă medie din România sunt supraponderale sa...

Îmi aduc aminte de primul pește cu adevărat bun pe care l-am mânca...

Multe bucatarii nationale au cele doua ramuri bine delimitate: o bucat...

1 comentarii

Pentru noul an am conceput o agenda complexă de cursuri și mastercla...

30 de ani de Ana Pan, business-ul 100% românesc pentru care inovația...

Sardin e un restaurant tare interesant, și va ajunge să fie studiu d...

Sub titlul: „Redescoperindu-ne originile”, cei doi Chefs, Razvan M...

Efectul Herastrau: "orice ai pune in farfurie, tot se vor gasi bucures...

5 Elemente este un restaurant chinezesc cu delivery, situat pe str. Em...

Ce să nu conțină pachețelul de mâncare al școlaruluiAșadar,...

Cand vine vorba de carnea de vita japoneza premium, cele mai multe cun...

5 to go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

5 to go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

5 To Go de pe Caderea Bastiliei e foarte mica, la fel ca aproapte toat...

5 To Go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

O cafenea mica, are doar scaune de bar in interior. Cel din poza, din ...

5 To Go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

Au un cafegiu cam artagos si necioplit...

5 to go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

5 to go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

La finalul lunii martie, 5 to go dublează porția de energie oferită...

5 to go deschide o nouă locație, pentru prima dată în parteneriat ...

5 to go devine importator și distribuitor unic Latte Art Factory în ...

5 to go, cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est și cea ...

Brandul românesc 5 to go intră în top 10 lanțuri de cafenele din E...

5 to go lansează paharul Retro, de 650ml, cu 3 shot-uri de cafea!...

5 to go continuă planurile de dezvoltare și își oferă sprijinul p...

5 to Go a luat naștere din dorința fondatorilor Radu Savopol și Luc...

5 to go și Vola.ro deschid sezonul de iarnă cu călătorii de pove...

5 to go, brandul de cafea 100% românesc, continuă să susțină prod...

5 to go țintește BIG și în 2021! Peste 100 de noi cafenele, extind...

5 to go trece granița! Brandul 100% românesc se extinde în Franța ...

Toate bune la 5ENSI, mai putin inghesuiala5ENSI e unul dintre cele...

Dacă în 2019 a existat o relativă uniformitate în organizarea even...

Pentru ca in ultimii ani produsele organice (bio) au devenit din ce in...

Într-o perioadă în care multe dintre business-uri, în special din ...

Cine sunt o parte dintre chefii care transforma mancar...

Afiseaza
comentarii

Se naste o cultura a cafelei de specialitate si Uzina Coffee pune umarul la edificarea ei!

Ovidiu Neacsu (Uzina Coffee)

Ovidiu Neacsu si Catalin Boltasu sunt fondatori ai Uzina Urban Coffee Roasters. Astazi discutam cu Ovidiu, care se ocupa de prajirea cafelei in companie.

Restocracy: In 2018 cand ati inaugurat prajitoria voastra cum arata orizontul in Bucuresti?

Ovidiu Neacsu: Unii zic ca soarele cafelei e spre amurg. Eu zic ca suntem in zori, dar niste zori frumosi. Bucurestiul semneaza in subsolul paginii pe agenda cea mai incarcata a Europei in domeniul cafelei de specialitate. Lucrul acesta spune mult despre potentialul pe care il vedem in aceasta directie.

Restocracy: Ce v-a facut sa deschideti o prajitorie de cafea de specialitate?

Ovidiu Neacsu: Exista un singur raspuns: dragul de a praji cafea, sa-i spunem uniformizat, pasiunea din jurul acestui micro-univers pitoresc. Acum cativa ani cand am inceput sa prajesc cafea, pentru consumul meu si al apropiatilor, am dat cu nasul de o lume spectaculoasa, evit sa ii spun industrie pentru ca acolo sunt vieti si oameni si destine. M-a cucerit ca un roman bine scris, dar care de data asta era insasi realitatea. De fiecare data cand citesc pe subiectul cafelei, istorii locale, simt o emotie aparte pentru aceasta parte a lumii care se straduieste sa ofere lumii o bautura devenita indispensabila. O parte din lucrul nostru se concentreaza si in popularizarea adevaratei povesti a cafelei.

Restocracy: Sunt foarte multe cafenele, coffee shop-uri in Bucuresti. Asta nu inseamna o concurenta stransa?

Ovidiu Neacsu: Ba da, poate insemna ca exista acoperire pentru cererea de la momentul asta, dar daca fac o retrospectiva istorica, imi amintesc ca au mai fost cetati locuite care au fost asediate. Lasand gluma la o parte, nu poate decat sa te incante deschiderea romanilor pentru acest eveniment. Cafeaua de specialitate este un eveniment global.

Restocracy: De ce ati pornit acum aceasta afacere si nu mai din timp, cand erau mai putini jucatori?

Catalin Boltasu (Uzina Coffee)

Ovidiu Neacsu: In evolutia oricarui antreprenor exista un moment cand simte ca pulseaza in el o anumita energie, un anumit imbold. Poate ca daca aveam un simt mai artistic, sevaletul si panza ar fi primit acest foc sub forma culorilor. Mie imi place cafeaua, insa imi place si sa ma joc, sa experimentez, sa testez, cam tot ce face un prajitor de cafea in camara lui ascunsa. Un pasionat de cafea va gasi mereu motive sa escaladeze inspre varful experientei care il satisfice si nu motive care sa il destructureze intern. Acum s-au aliniat astrele noastre. E momentul nostru.

Restocracy: Prajirea cafelei este o carte deschisa sau inchisa?

Ovidiu Neacsu: Imagineaza-ti ca intr-un bob de cafea se petrec in decurs de cateva minute, o serie de procese chimice care antreneaza sute de substante intr-o hora iute, care va contribui in final la gustul cafelei. Este deocamdata o utopie sa crezi ca poti controla si stapani aceste procese complexe doar monitorizand si evaluand procesul de prajire. Se stiu din ce in ce mai multe despre cafea, dar raman in egala masura multe necunoscute. Cafeaua de specialitate inseamna un salt urias pe fiecare segment care alcatuieste acest lant. Fermele producatoare de cafea au facut progrese uriase in ultimii ani in materie de tehnici de procesare a cafelei verzi, se investeste constant in cercetare si lucrul acesta este in sine datator de speranta. Apoi, este o competitie, o concurenta stransa intre importatorii de specialty coffee, pentru a gasi loturi de cafea exceptionale, pentru a fi mereu in pole position atunci cand sezonul recoltelor incepe in diferite regiuni ale globului, pentru a identifica ferme cu productii constante si de calitate s.a.m.d.

Restocracy: E nevoie de cunostinte tehnice, banuiesc in aceasta meserie?

Ovidiu Neacsu: Cafeaua de specialitate are evident si o componenta tehnica. Fermele acorda din ce in ce mai multa atentie procesarii post-recoltare. De cealalta parte ne aflam si noi prajitorii de cafea, care ne zbatem sa gasim recolte proaspete, cafele premiate, loturi deosebite si tot acest efort nu se rezuma la vizitarea siturilor, ci la o munca foarte placuta de a comanda sample-uri, de a face prajiri preliminare care sa indice potentialul cafelei respective, de a fi mereu la curent cu noutatile si literatura de profil, in general cam cu orice aspect teoretic si practic care ar putea imbunatati oferta ta. Ca in orice domeniu, rata succesului, depinde si de disponibilitatea ta de a te ralia standardelor tehnologice din domeniu. Oricat de bun profesionist ai fi, la un moment dat, evolutia tehnologica te conduce vrei-nu-vrei spre varful curbei profesionale. Parerea mea este ca inlesnirile tehnologice actuale nu sunt doar un moft al producatorilor de utilaje, ci ecoul uor cautari permenente de emancipare a profesionistilor. Evident, un prajitor bun va fi mereu la curent cu ultimele noutati in domeniu, va investi constant in pregatirea sa, in carti de specialitate, in articole pe subiect si in observarea propriei sale evolutii.

Restocracy: Nu te sperie concurenta puternica?

Ovidiu Neacsu: Ba da, teribil! (rade) De asta, in anul acesta ne-am propus sa preluam aceasta unda seismica sub care freamata mai ales Bucurestiul, sa ii inmagazinam energia si sa o eliberam inapoi in piata sub forma unor cafele memorabile. Frica nu e un stimul bun in cafeaua de specialitate. Suntem impinsi de alte sentimente. Simplul fapt ca cineva, in fata unei cesti cu cafea prajita de tine se simte bine si apreciaza munca ta este mai mult decat onorabil.

Restocracy: Deci crezi ca este loc si pentru Uzina Coffee in piata aglomerata din Bucuresti.

Ovidiu Neacsu: Din moment ce lucrurile merg deja bine pentru noi, nu am cum sa cred altceva. Da, in Bucuresti si nu numai, in toata tara au aparut prajitorii de cafea, dar aici este o efervescenta specifica. Imi aduc aminte acum mai bine de 20 de ani cand aparuse in Bucuresti o franciza de patiserie, care prospera intr-un ritm uluitor. Orasele mari au aceasta densitate culturala care permite transmiterea rapida a unei stari, care poate fi trecatoare sau perena. In opinia mea, specialty coffee inseamna mai ales educatie si faptul ca sunt atatia oameni care declara raspicat ca nu se pot intoarce la cafeaua „de raft” din supermarketuri, arata o transformare de substanta a consumatorilor. Se naste o cultura a cafelei de specialitate si Uzina Coffee pune umarul la edificarea ei.

Restocracy: De ce ar alege cafegiii cafeaua Uzina?

Ovidiu Neacsu: Pentru ca avem in permanenta o selectie extraordinara de cafele, pentru ca investim permanent in sortimente de cafea noi, senzationale si pentru ca nu suntem preocupati decat sa oferim oricarui client o experienta memorabila. Si eu tin minte anumite cafele foarte bune pe care le-am baut de-a lungul timpului. Imi doresc ca cei care apreciaza cafeaua de specialitate, sa creeze un folder in memoria lor in care sa se regaseasca amintirea placuta a unei cafele din lista noastra.

Restocracy: Ai o cafea preferata?

Ovidiu Neacsu: Ma temeam de intrebarea asta. Este absolut imposibil sa nominalizez una. E ca si cum ai face o ierarhie intre copiii tai. Fiecare din ei are loc in inima ta, fara sa se suprapuna cu spatiul altuia. Beau cu aceeasi placere o Etiopia Yrgacheffe, calda sau rece, cu care beau o Nicaragua Nueva Segovia sau o Brazilia procesata natural.

Restocracy: Ce cafea ai recomanda atunci celor care te intreaba?

Ovidiu Neacsu: Suntem rezultatul unei anumite educatii si al unui anumit obicei de bautori, prin urmare, cred ca fiecare trebuie sa isi gaseasca o „soul coffee”. Asa cum punem genuri muzicale in functie de starea noastra sufleteasca, la fel, bem si cafea, in functie de cum ne simtim, ce poftim, ce asteptari avem. Imi place sa cred ca epoca in care bem ce avem in dulap agonizeaza. In orice caz, frumusetea cafelei de specialitate sta in infinitele posibilitati pe care ti le ofera acum cafeaua, de la origini la metode de preparare, avem permutari nenumarate intre care putem alege, ceea ce se traduce intr-o libertate care acum nu multi ani, parea doar un vis.

Restocracy: Exista si o zona neagra a domeniului in care activati?

Ovidiu Neacsu: Cred ca intr-o piata concurentiala, ca oricare alta, exista si elemente care fac deservicii cafelei de specialitate, exista sarlatani, exista cafea de calitate scazuta promovata nedrept s.a.m.d., dar cred ca nu trebuie subestimat publicul si niciun prajitor de cafea sau coffee shop nu se poate autosabota la nesfarsit. Prefer sa ma straduiesc sa caut zonele insorite ale acestei lumi si nu penumbrele ei. Cafeaua este un catalizator fundamental al lumii prezente. In jurul ei se pot aduna, vremelnic si mercenari, dar viitorul nu le apartine.

Restocracy: Ai un mesaj catre cititorii nostri?

Ovidiu Neacsu: I-as indemna sa caute sa bea cafele ale diferitilor prajitori, sa nu refuze niciodata ceva nou, sa iasa din chenarul preferintelor si sa experimenteze tot ce lumea cafelei de specialitate are mai bun. Nu vor avea decat de castigat.

Data actualizarii: 24/07/2019

  • Ovidiu :

    Multumim, Ioana! Orice cafegiu poate avea cafeaua Uzina in ceasca, daca face o vizita pe http://www.uzinacoffee.ro si comanda online. Te asteptam!

  • Ioana :

    Bravo si mult succes pentru initiativa!
    Felicitari maxime pentru interviu!
    In afara de Teisori, unde se poate bea cafeaua voastra?

  • Răspunde-i lui Ovidiu Anulează răspunsul

    Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close