Interviuri cu persoane importante din lumea gastronomiei si din alte domenii cu legaturi directe cu aceasta

Ord. dupa

Chef Mircea Niculescu se afla in bucatariile hotelului Athenee Palace ...

Cu o experienta de peste doua decenii in domeniul patiseriei si in hot...

Cu o cariera in gastronomie de peste 18 ani, Alexandru Chioaru a lucra...

Crama Villa Vinea a fost fondata in 2004, in Valea Tarnavelor, de catr...

Tim Schmidt este Chef-ul Executiv al hotelului Athenee Palace Hilton B...

Florin Cojocariu e prietenul meu de o viata, am fost colegi la aceeasi...

9 comentarii

Un interviu cu Dragos Panait, directorul general al firmei de consulta...

Am fost in vizita la HorecaExchange, sa aflam despre evolutia pietei d...

1 comentarii

KAIAMO, restaurant-concept inspirat de folclorul si traditiile romane...

Se naste o cultura a cafelei de specialitate si Uzina Coffee pune umar...

2 comentarii

David Contant este deja unul dintre numele sonore ale gastronomiei si ...

Francesco Castrovillari  are 29 de ani si s-a nascut in sudul Italiei...

A plecat la Londra in 2010 pentru a studia Global Business Management ...

Se numeste Agustina Fitri si este una dintre cele doua Lady Chefs ale ...

Doamna Melania Dragne este una dintre cele doua Lady Chefs ai Ambasado...

CEO al Centrului de Evenimente The President, Corin Romanescu activeaz...

Se numeste Dan Prodan, are 36 de ani si are o experienta de peste 16 a...

Chef Marian Huzu lucreaza in bucatarie din anul 1994, adica de la vars...

Eugen Tudosie are 38 de ani si este managerul restaurantului Mesogios ...

1 comentarii

Chef Zoran Savic este croat si are peste 15 ani de experienta ca bucat...

Takehiro Shimura s-a nascut la 10 aprilie 1975 in Japonia si in prezen...

Sotii Amalia si Domenico Bellantoni sunt proprietarii restaurantul...

1 comentarii

Nicolai Schleifer este Executive Chef-ul hotelului Radisson Blu din Bu...

Victor Nemes este pilot, instructor moto, a devenit cunoscut odata cu ...

Este randul lui George Baciu, chef intr-unul dintre restaurantele hote...

Afiseaza
comentarii

Se naste o cultura a cafelei de specialitate si Uzina Coffee pune umarul la edificarea ei!

Ovidiu Neacsu (Uzina Coffee)

Ovidiu Neacsu si Catalin Boltasu sunt fondatori ai Uzina Urban Coffee Roasters. Astazi discutam cu Ovidiu, care se ocupa de prajirea cafelei in companie.

Restocracy: In 2018 cand ati inaugurat prajitoria voastra cum arata orizontul in Bucuresti?

Ovidiu Neacsu: Unii zic ca soarele cafelei e spre amurg. Eu zic ca suntem in zori, dar niste zori frumosi. Bucurestiul semneaza in subsolul paginii pe agenda cea mai incarcata a Europei in domeniul cafelei de specialitate. Lucrul acesta spune mult despre potentialul pe care il vedem in aceasta directie.

Restocracy: Ce v-a facut sa deschideti o prajitorie de cafea de specialitate?

Ovidiu Neacsu: Exista un singur raspuns: dragul de a praji cafea, sa-i spunem uniformizat, pasiunea din jurul acestui micro-univers pitoresc. Acum cativa ani cand am inceput sa prajesc cafea, pentru consumul meu si al apropiatilor, am dat cu nasul de o lume spectaculoasa, evit sa ii spun industrie pentru ca acolo sunt vieti si oameni si destine. M-a cucerit ca un roman bine scris, dar care de data asta era insasi realitatea. De fiecare data cand citesc pe subiectul cafelei, istorii locale, simt o emotie aparte pentru aceasta parte a lumii care se straduieste sa ofere lumii o bautura devenita indispensabila. O parte din lucrul nostru se concentreaza si in popularizarea adevaratei povesti a cafelei.

Restocracy: Sunt foarte multe cafenele, coffee shop-uri in Bucuresti. Asta nu inseamna o concurenta stransa?

Ovidiu Neacsu: Ba da, poate insemna ca exista acoperire pentru cererea de la momentul asta, dar daca fac o retrospectiva istorica, imi amintesc ca au mai fost cetati locuite care au fost asediate. Lasand gluma la o parte, nu poate decat sa te incante deschiderea romanilor pentru acest eveniment. Cafeaua de specialitate este un eveniment global.

Restocracy: De ce ati pornit acum aceasta afacere si nu mai din timp, cand erau mai putini jucatori?

Catalin Boltasu (Uzina Coffee)

Ovidiu Neacsu: In evolutia oricarui antreprenor exista un moment cand simte ca pulseaza in el o anumita energie, un anumit imbold. Poate ca daca aveam un simt mai artistic, sevaletul si panza ar fi primit acest foc sub forma culorilor. Mie imi place cafeaua, insa imi place si sa ma joc, sa experimentez, sa testez, cam tot ce face un prajitor de cafea in camara lui ascunsa. Un pasionat de cafea va gasi mereu motive sa escaladeze inspre varful experientei care il satisfice si nu motive care sa il destructureze intern. Acum s-au aliniat astrele noastre. E momentul nostru.

Restocracy: Prajirea cafelei este o carte deschisa sau inchisa?

Ovidiu Neacsu: Imagineaza-ti ca intr-un bob de cafea se petrec in decurs de cateva minute, o serie de procese chimice care antreneaza sute de substante intr-o hora iute, care va contribui in final la gustul cafelei. Este deocamdata o utopie sa crezi ca poti controla si stapani aceste procese complexe doar monitorizand si evaluand procesul de prajire. Se stiu din ce in ce mai multe despre cafea, dar raman in egala masura multe necunoscute. Cafeaua de specialitate inseamna un salt urias pe fiecare segment care alcatuieste acest lant. Fermele producatoare de cafea au facut progrese uriase in ultimii ani in materie de tehnici de procesare a cafelei verzi, se investeste constant in cercetare si lucrul acesta este in sine datator de speranta. Apoi, este o competitie, o concurenta stransa intre importatorii de specialty coffee, pentru a gasi loturi de cafea exceptionale, pentru a fi mereu in pole position atunci cand sezonul recoltelor incepe in diferite regiuni ale globului, pentru a identifica ferme cu productii constante si de calitate s.a.m.d.

Restocracy: E nevoie de cunostinte tehnice, banuiesc in aceasta meserie?

Ovidiu Neacsu: Cafeaua de specialitate are evident si o componenta tehnica. Fermele acorda din ce in ce mai multa atentie procesarii post-recoltare. De cealalta parte ne aflam si noi prajitorii de cafea, care ne zbatem sa gasim recolte proaspete, cafele premiate, loturi deosebite si tot acest efort nu se rezuma la vizitarea siturilor, ci la o munca foarte placuta de a comanda sample-uri, de a face prajiri preliminare care sa indice potentialul cafelei respective, de a fi mereu la curent cu noutatile si literatura de profil, in general cam cu orice aspect teoretic si practic care ar putea imbunatati oferta ta. Ca in orice domeniu, rata succesului, depinde si de disponibilitatea ta de a te ralia standardelor tehnologice din domeniu. Oricat de bun profesionist ai fi, la un moment dat, evolutia tehnologica te conduce vrei-nu-vrei spre varful curbei profesionale. Parerea mea este ca inlesnirile tehnologice actuale nu sunt doar un moft al producatorilor de utilaje, ci ecoul uor cautari permenente de emancipare a profesionistilor. Evident, un prajitor bun va fi mereu la curent cu ultimele noutati in domeniu, va investi constant in pregatirea sa, in carti de specialitate, in articole pe subiect si in observarea propriei sale evolutii.

Restocracy: Nu te sperie concurenta puternica?

Ovidiu Neacsu: Ba da, teribil! (rade) De asta, in anul acesta ne-am propus sa preluam aceasta unda seismica sub care freamata mai ales Bucurestiul, sa ii inmagazinam energia si sa o eliberam inapoi in piata sub forma unor cafele memorabile. Frica nu e un stimul bun in cafeaua de specialitate. Suntem impinsi de alte sentimente. Simplul fapt ca cineva, in fata unei cesti cu cafea prajita de tine se simte bine si apreciaza munca ta este mai mult decat onorabil.

Restocracy: Deci crezi ca este loc si pentru Uzina Coffee in piata aglomerata din Bucuresti.

Ovidiu Neacsu: Din moment ce lucrurile merg deja bine pentru noi, nu am cum sa cred altceva. Da, in Bucuresti si nu numai, in toata tara au aparut prajitorii de cafea, dar aici este o efervescenta specifica. Imi aduc aminte acum mai bine de 20 de ani cand aparuse in Bucuresti o franciza de patiserie, care prospera intr-un ritm uluitor. Orasele mari au aceasta densitate culturala care permite transmiterea rapida a unei stari, care poate fi trecatoare sau perena. In opinia mea, specialty coffee inseamna mai ales educatie si faptul ca sunt atatia oameni care declara raspicat ca nu se pot intoarce la cafeaua „de raft” din supermarketuri, arata o transformare de substanta a consumatorilor. Se naste o cultura a cafelei de specialitate si Uzina Coffee pune umarul la edificarea ei.

Restocracy: De ce ar alege cafegiii cafeaua Uzina?

Ovidiu Neacsu: Pentru ca avem in permanenta o selectie extraordinara de cafele, pentru ca investim permanent in sortimente de cafea noi, senzationale si pentru ca nu suntem preocupati decat sa oferim oricarui client o experienta memorabila. Si eu tin minte anumite cafele foarte bune pe care le-am baut de-a lungul timpului. Imi doresc ca cei care apreciaza cafeaua de specialitate, sa creeze un folder in memoria lor in care sa se regaseasca amintirea placuta a unei cafele din lista noastra.

Restocracy: Ai o cafea preferata?

Ovidiu Neacsu: Ma temeam de intrebarea asta. Este absolut imposibil sa nominalizez una. E ca si cum ai face o ierarhie intre copiii tai. Fiecare din ei are loc in inima ta, fara sa se suprapuna cu spatiul altuia. Beau cu aceeasi placere o Etiopia Yrgacheffe, calda sau rece, cu care beau o Nicaragua Nueva Segovia sau o Brazilia procesata natural.

Restocracy: Ce cafea ai recomanda atunci celor care te intreaba?

Ovidiu Neacsu: Suntem rezultatul unei anumite educatii si al unui anumit obicei de bautori, prin urmare, cred ca fiecare trebuie sa isi gaseasca o „soul coffee”. Asa cum punem genuri muzicale in functie de starea noastra sufleteasca, la fel, bem si cafea, in functie de cum ne simtim, ce poftim, ce asteptari avem. Imi place sa cred ca epoca in care bem ce avem in dulap agonizeaza. In orice caz, frumusetea cafelei de specialitate sta in infinitele posibilitati pe care ti le ofera acum cafeaua, de la origini la metode de preparare, avem permutari nenumarate intre care putem alege, ceea ce se traduce intr-o libertate care acum nu multi ani, parea doar un vis.

Restocracy: Exista si o zona neagra a domeniului in care activati?

Ovidiu Neacsu: Cred ca intr-o piata concurentiala, ca oricare alta, exista si elemente care fac deservicii cafelei de specialitate, exista sarlatani, exista cafea de calitate scazuta promovata nedrept s.a.m.d., dar cred ca nu trebuie subestimat publicul si niciun prajitor de cafea sau coffee shop nu se poate autosabota la nesfarsit. Prefer sa ma straduiesc sa caut zonele insorite ale acestei lumi si nu penumbrele ei. Cafeaua este un catalizator fundamental al lumii prezente. In jurul ei se pot aduna, vremelnic si mercenari, dar viitorul nu le apartine.

Restocracy: Ai un mesaj catre cititorii nostri?

Ovidiu Neacsu: I-as indemna sa caute sa bea cafele ale diferitilor prajitori, sa nu refuze niciodata ceva nou, sa iasa din chenarul preferintelor si sa experimenteze tot ce lumea cafelei de specialitate are mai bun. Nu vor avea decat de castigat.

Data actualizarii: 24/07/2019

  • Ovidiu :

    Multumim, Ioana! Orice cafegiu poate avea cafeaua Uzina in ceasca, daca face o vizita pe http://www.uzinacoffee.ro si comanda online. Te asteptam!

  • Ioana :

    Bravo si mult succes pentru initiativa!
    Felicitari maxime pentru interviu!
    In afara de Teisori, unde se poate bea cafeaua voastra?

  • ovidiu-neacsu-fondator-uzina-coffee-restocracy