Articole si stiri legate de lumea gastronomiei, de piata restaurantelor si a localurilor de consum public si subiecte...

Ord. dupa

Un grup de inițiativă format din experți în gastronomie cer, print...

Studiu Reveal Marketing Research: Doar 3 din 10 români ar fi de acord...

Singureni Manor anunță lansarea Singureni Manor Events: Divizia spec...

Sciccheria anunță Issima - un parteneriat unic, cu cheful Giuseppe R...

Cu o investiție de peste 500.000 euro, Sciccheria deschide un nou res...

Jurnalistul culinar Cosmin Dragomir, autorul volumului Curatorul de Za...

Când am scris de multe ori că Bucureștiul are câteva dintre cele m...

O cină japoneză la bunii mei prieteni Hiroshi și Mari Ueda......

Flavours Group începe anul 2024 în forță și își consolidează p...

Editura GastroArt anunță lansarea volumului Ce e nou în Noua Bucăt...

Ruka Izakaya a fost un restaurant cu mâncare excelentă de la începu...

Editura GastroArt anunță lansarea volumului Colecționarul de Sarmal...

Tuborg Christmas Brew, berea oficială a Crăciunului, este disponibil...

Radu Savopol, cofondator 5 to go, premiat la nivel internațional pent...

Angeline Cake Boutique oferă românilor în premieră cel mai savurat...

SALAM DE SIBIU: O FELIE DE ROMÂNIEAFLĂ POVESTEA CELUI MAI ÎNDR...

Ahold Delhaize, deținătorul lanțului de magazine Mega Image, anunț...

Jurnalistul culinar Cosmin Dragomir lansează Colecționarul de Sarmal...

Halloween cu arome fine la restaurantul Roberto’s: extravaganța une...

Știam de Oxana Crețu, de bucătăria și de restaurantul ei din ...

Restaurantul Gramont anunță La Symfleurie, o cină eveniment alătur...

Zona din jurul piețelor Dorobanților și Floreasca e, foarte probabi...

S-a deschis săptămâna aceasta una dintre cele mai bune cofetării d...

  • Primul an de Sciccheria a fost unul foarte ...

Claudio Melis, chef distins cu o stea Michelin, vine pentru prima dat...

Restaurantul Gramont dezvăluie noi evenimente și meniuri exclusive p...

Când mâncați ...

Companiile își pot personaliza coperta viitoarei cărți semnate de ...

Relais & Châteaux Le Bistrot Francais, pe numele său întreg, ca...

1 comentarii

2 din 4 persoane de vârstă medie din România sunt supraponderale sa...

Acum câteva zile ES José Antonio Hernández Pérez – Solórzano, a...

Brunch la FORK Ana Tower25 iunie, 12:00 - 17:00, meniu de degustar...

Puține lucruri sunt mai franțuzești, mai adânc încrustate în spi...

Unele dintre cele mai bune fructe din București se găsesc într-un l...

Recent, restaurantul Le George, din cadrul hotelului Suter, și-a schi...

La un an de la lansare, restaurantul Sciccheria îl aduce în România...

Raionul de Pește Floreasca (fiindcă mai au unul, la Piața Dorobanț...

O cină memorabilă la Gramont, aristocraticul restaurant al Palatului...

2 comentarii

Sunt câteva restaurante în București care au meniuri nu foarte sofi...

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță ...

Restaurantul Le George, din cadrul Palatului Suter, devine Gramont și...

RO-Wine | The International Wine Festival of Romania - ediția de prim...

 Savart e genul de restaurant în care ajungi până la u...

Sardin e un restaurant tare interesant, și va ajunge să fie studiu d...

KANÉ - NEW ROMANIAN CUISINE începe o serie de colaborări cu chefi i...

Singureni Manor Equestrian Retreat va fi gazda unui eveniment culinar ...

La finalul lunii martie, 5 to go dublează porția de energie oferită...

Raionul de Pește din Piața Dorobanților a fost una dintre cele ...

Devenită  epicentru pe  harta cultural-continentală, Timișoara ș...

Sâmbătă 11 martie 2023, profesioniști și amatori, iubitori ai vie...

Afiseaza
comentarii

Cum ați defini reputația în industria ospitalității?

Dorin Danila la Conacul Hagianoff, Domeniul ManasiaReputatia e un concept atat de vast si de complex, incat sunt foarte putini cei care il inteleg si care reusesc sa-i cunoasca cuprinderea, iar de stapanit si de lucrat cu el la nivel operational, inca si mai putini. Ca grad de complexitate, este cam la nivelul conceptului de mentalitate din psihologia sociala, care se defineste mai degraba prin enumerarea componentelor lui, decat ca un construct de sine statator. In mod similar, reputatia nu este o entitate cuantificabila (masurabila), insa la nivel empiric-intuitiv poate sa fie exprimata (definita) ca o colectie de alte entitati mai simple (atitudini, imagini, comportamente etc.) care pot fi masurate si apoi insumate ca sa dea un indicator ce poate sa fie urmarit in timp sau comparat cu altceva, macar. Ca si alte entitati de acelasi tip si nivel de complexitate, valorile asociate pot fi folosite doar la comparatii, dar nu si la atlceva.

Dificultatea operationalizarii unui astfel de concept vine si din numarul mare al posibilelor componente de insumat si supus comparatiei. Am vazut liste cu peste 100 de indicatori care pot fi analizati, masutari si apoi agregati in ceva ce poate fi numit “reputatie”, foarte credibil si justificat. Dar, de obicei, nu se iau in calcul mai mult de 10-20 pentru un anumit ciclu de evaluare (evoultie in timp sau comparatie punctuala cu alte restaurante). Sigur, centrele de interes sunt diferite de la un moment la altul sau de la un proiect la altul: clientii, furnizorii, competitia, investitorii, presa etc. – fiecare cu setul lui de indicatori.

Si mai interesant este ca se pot face astfel de analize si masuratori oricat de mult in sus fata de cel micro, adica al restaurantului in sine. Si acestea sunt de interes, inevitabile, pentru ca influenteaza perceptiile asupra fiecarui membru al comunitatii respective: reputatia “grupului” restaurantelor de fine dining, al categoriei fast food, al intregii piete a restaurantelor sau chiar a industriei ospitalitatii dintr-o regiune sau o tara.

Nu am vazut astfel de studii sistematice in industria restaurantelor, insa la nivel de observator global al pietei, cum este Restocracy, am remarcat o imbunatatire semnificativa a reputatiei industriei restaurantelor. Luata atat pe ansamblu, cat si pe fiecare categorie si subcategorie in parte. Si asta mai ales in ultimii 5 ani. Un alt salt spectaculos a fost in reputatia statutului socio-profesional de bucatar, in general, si al bucatarilor sefi (chefs), in special, acestia trecand in doar cativa ani de la un statut social sub-mediocru la unul peste medie. Reputatia asociata statutului socio-profesional de chelner a ramas mult in urma celorlalte, insa si aici se observa o evolutie, in acest moment apropiindu-de de mijlocul scalei, cu sanse sa ajunga acolo in cativa ani.

Care este cea mai dificilă parte din evaluarea unui restaurant?

Nu exista sisteme de referinte si seturi de criterii de evaluare universale, desi multa lume crede asta. Fiecare evaluator e obligat sa-si defineasca sistemul de referinta si sa-si descrie in detaliu criteriile de evaluare. Un chef evalueaza diferit un alt chef, fata de cum o face un evaluator de “mainstream”, adica reprezentant al clientului avizat. De asemenea, evaluarile facute de catre un singur evaluator sau un grup foarte mic si omogen (cum e la Restocracy), difera semnificativ fata de cele facute de echipe de evaluatori sau chiar de catre public. Diferentele culturale joaca, de asemenea, un rol decisiv in aceste evaluari. Cum evaluez un andouillette, dupa gustul frantuzesc sau dupa cel romanesc? Pentru francezi, asta e o delicatesa, pe cand noua din zece romani (si eu printre acestia noua) l-am arunca la gunoi. Dar o mancare asiatica? E distanta fata de retetele traditionale din tarile de origine un criteriu de evaluare sau nu? Am enumerat toate acestea ca sa argumentez ca in activitatea de evaluator de restaurante cel mai dificil mi se pare sa-ti comunici pietei sitemele de referinta si criteriile de evaluare si sa le faci acceptabile si acceptate atat de catre cei evaluati, cat si de catre destinatarii finali majoritari ai evaluarilor (clientii).

Ce mesaj ați transmite în această perioadă proprietarilor de restaurante?

Meseria mea e cea de recrutor pentru pozitii de top management, si fac asta de 30 de ani. Cea de evaluator de restaurante e un hobby, nu o meserie. Din aceasta pozitie de head-hunter, am cunoscut pe aproape toti managerii importanti din Bucuresti, si pe o buna parte dintre cei din Romania. Recomandarea mea catre patronii si managerii de restaurante – si asta am facut-o dintotdeauna – este sa foloseasca aceleasi metode si instrumente de management pe care le folosesc toti marii manageri, chiar daca restaurantele nu sunt businessuri atat de mari. Sa foloseasca mai putin intuitia si sa citeasca studiile disponibile pe piata, si in special pe cele din SUA, care sunt foarte detaliate. De departe, cel mai mare potential de crestere a afacerilor in domeniul restaurantelor vine dinspre servicii, nu dinspre bucatarie sau ambianta, care au ajuns deja la niveluri destul de inalte, comparabile cu cele din tarile occidentale. Cu o investitie minuscula, pot sa-si creasca vizibil businessul daca inteleg dinamica asteptarilor clientilor (acestea s-au schimbat vizibil in ultimii ani) si, mai ales, mecanismele psihologice ale interactiunilor sociale din piata restaurantelor.

(interviu GB pentru Boro PR & Communication, Romanian PR Award, Events Category)

Data actualizarii: 29/04/2020

Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close